דבר תורה יתרו
דבר תורה יתרו
וְשָׁפְטוּ אֶת הָעָם בְּכָל עֵת וְהָיָה כָּל הַדָּבָר הַגָּדֹל יָבִיאוּ אֵלֶיךָ וְכָל הַדָּבָר הַקָּטֹן יִשְׁפְּטוּ הֵם וְהָקֵל מֵעָלֶיךָ וְנָשְׂאוּ אִתָּךְ. אִם אֶת הַדָּבָר הַזֶּה תַּעֲשֶׂה וְצִוְּךָ אֱלֹהִים וְיָכָלְתָּ עֲמֹד וְגַם כָּל הָעָם הַזֶּה עַל מְקֹמוֹ יָבֹא בְשָׁלוֹם. (שמות י"ח:כ"ב-כ"ג)
כלי יקר מעיר שבסיום דבריו, "וְגַם כָּל הָעָם הַזֶּה עַל מְקֹמוֹ יָבֹא בְשָׁלוֹם," יתרו לא דיבר על הפרטים שבכלל ישראל. אילו כוונתו הייתה "שכל איש פרטי ישב בשלום תחת גפנו ותאנתו," אזי יתרו היה צריך להגיד "איש על מקומו יבא בשלום." היות וניסוח דברי יתרו הוא "כל העם יבא אך מקומו בשלום," כלי יקר מסיק שמוכרח "שמדבר במקום כללי המיוחד לכל העם בכלל כאחד." וכמובן, המקום הזה הוא ארץ ישראל. ובאמרתו זו יתרו כיוון לדברי התורה "צֶדֶק צֶדֶק תִּרְדֹּף לְמַעַן תִּחְיֶה וְיָרַשְׁתָּ אֶת הָאָרֶץ אֲשֶׁר ה' אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ," [דברים ט"ז:כ] וכפי שרש"י פירש: "כדאי הוא מנוי הדיינין הכשרים להחיות את ישראל ולהושיבן על אדמתן."
כלי יקר מדייק עוד שיתרו לא אמר "כל העם יֵשֵב במקומו בשלום" כי העם טרם הגיע לארץ. אך, כפי שביאת עם ישראל תלויה ברדיפת ועשיית צדק, גם המשך ישיבתם בארץ תלוי בצדק ובמשפט, ובסופו של דבר, גם גאולת הארץ לעתיד תלויה בצדק, כפי שישעיהו ניבא [א:כ"ז]: " צִיּוֹן בְּמִשְׁפָּט תִּפָּדֶה וְשָׁבֶיהָ בִּצְדָקָה."
לפי דברי הכלי יקר, יתרו חותן משה הבין שני דברים ששומה עלינו, בני ישראל, להבין:
"א] שהותנו בארץ הקדושה תלויה בעשיית צדק ומשפט בתוכה;
ב] המקום היחיד עלי תבל אליו קשור כלל ישראל הוא ארץ ישראל.
[לפי דוד מגנצה]
שבת שלום!
ועד בית הכנסת